středa 28. října 2020

SCRAPENCYKLOPEDIE... 15. díl: Liftování

Ve scrapbookovém světě je spousta pojmů, které mohou být pro začátečníka matoucí. A my se spolu dneska na jedno takové slovíčko podíváme. Víte, co je to liftování? A má liftování nějaká pravidla? A jak jsem se s liftem scrapbookové stránky poprala já? Udělejte si kafíčko, pohodlně se posaďte a pojďte se se mnou ponořit do světa scrapbookových liftů.



Scrapbookový lift je v podstatě inspirace cizím hotovým dílem. Může se jednat o scrapbookovou stránku, přáníčko, album, PL album, visačku nebo cokoliv, co vás zaujme. Velkou inspirací jsou určitě pinterestové nástěnky a vyhledávání na instagramu pod různými hesly. Určitě vám doporučuji si ukládat projekty, které vás zaujmou i s autorem.

První velké a asi jediné, nepsané pravidlo je uveřejnit autora díla u kterého se inspirujete. Pokud fungujete na instagramu, můžete ho třeba i označit. Většina umělců je ráda, když inspiruje ostatní, takže se vůbec nebojte toho, že někoho naštvete liftováním.

Liftování není kopírování - můžete si z předlohy vzít rozložení stránky, umístění fotografií, typ zdobení - ale tvoříte z materiálu, který může být úplně jiný, sem tam něco přidáte, uberete, přidáte prostě vlastní styl a vkus.

Lift versus sketch - pokud liftujete, tak tvoříte podle již hotového projektu. Sketch je schématicky nakreslená představa, podle které tvoříte.

Lift nebo inspirace - liftování znamená, že se snažíte co nejvíc držet vybrané předlohy. Pokud se inspirujete, tak si z jednoho projektu vezmete jenom nějaký nápad (může jít o rozložení fotografií, umístění fotek na stránce, zdobení atd.)

Moje liftování
Přiznám se, že jsem již dlouho neliftovala scrapbookovou stránku. Přitom jich mám na pinterestové nástěnce uloženo velké množství. Byla jsem dokonce tak nerozhodná, že mi nakonec pomohla z pasti Péťa z design teamu, když mi poslala na instagramu pár odkazů. Vybrala jsem si nakonec mixedmedia stránku od úžasné a talentované Anny Wysocke @handmade_by_anna_wysocka.


Můj layout


Když porovnáte oba layouty, tak dokážete jasně určit co všechno jsem si z toho původního vzala, ale přitom jsou každý jiný.

1. Použití dvou podkladových papírů- na dolní polovině světlejší

2. Umístnění fotek vpravo - já jsem použila 2 fotky

3. Zdobení na spoji dvou papírů uprostřed

4. Texturovací pasta přes šablonu na krajích




Použitý materiál:

Gesso
Práškové barvy Magic Paints- světle zelená, akvamarínová
Nápisy
Chipboardy
Embossovací prášek

Kde hledat inspiraci?
Inspiraci najdete na všech platformách - a už záleží jenom na vás, co vám bude nejvíc vyhovovat. Já ráda sleduji videa na youtube, je to pro mě takový oddych a jsem ráda, když vidím jak dílo vzniká. Na pinterestu si ukládám obrázky dle typu- layouty, přáníčka, PL stránky, travellers notýsky. Na instagramu sleduji spíše scrapbookové značky a členky jejich design týmů.

Moje největší inspirace
Asi každý z nás má své oblíbené scrap hvězdy, které sleduje a obdivuje. Já vám sem dám ty moje nej, o kterých si myslím, že ovlivnili nebo ovlivňují mojí tvorbu.

ČR
Z českého prostředí jsem v mixedmedia světě obrovsky vzhlížela k Olince - Helge. Byla asi první, kdo mě blíže seznámil s mixedmedia technikou. Její projekty jsou téměř umělecké a moc mě mrzí, že už tolik netvoří.

Slovensko
Díky ATC kartičkám jsem se ve virtuálním světě seznámila s Majkou- Maka art. Miluju její práci a jsem moc ráda, že několik jejích ATC kartiček mám ve své sbírce.

Zahraničí
Jediná zahraniční mixedmedia hvězda, kterou jsem osobně potkala dvakrát na kurzu byla Kasia Krzyminska- nyní Kasia Avery. Od ní si nejvíc pamatuji teorii ohledně barev a umísťování fotek na layouty. Nejvíc mě pobavilo, když před námi začala stříhat ozdoby napůl. Všichni byly zděšení. A pak také to, když nám řekla, že si layouty dává do krabice na půdu.

Na youtube jsem objevila neskutečně sympatickou Martu Lapkowskou- Maremi Small Art a její videa miluji. Prokecá u nich celou dobu a je radost sledovat, jak mixedmedia projekty vznikají od začátku do konce.

Vicky Papaioannou sleduji hlavně kvůli přáníčkům. Ale i ona občas zabrousí do vod mixedmedií. 

A ještě jeden tip mimo mixedmedia. V posledním roce jsem začala sledoval Celmu- Celmascrap. U ní obdivuji práci při výrobě minialb a její čistý styl.





Žádné komentáře:

Okomentovat