čtvrtek 15. prosince 2016

MONIKA... Vianočná škatul'ka/krabička (s návodom na jej zhotovenie)



Asi poznáte ten pocit, že ste všetko vybavili, zabezpečili, postarali sa o milión vecí okolo a zrazu sa objaví niečo, na čo ste predsa len zabudli. Zvlášť, ak ide o vianočnú a ešte nezabalenú drobnosť pre svokru (ak by si niekto nevedel vybaviť o koho v čestine ide, je to tchýně :-)). Doma už nie je žiadna darčeková taška, a jediným baliacim papierom, ktorý je k dispozícii, sú staré noviny či rôzne reklamné letáky. A bežať do prepchatých obchodov, na to už nie je čas a ani chuť...

Ak by vaša svokra alebo ktokoľvek iný bol recesista, snáď by mu ani nevadilo dostať vianočný darček zabalený, napr. v novinovom papieri :-). V každom inom prípade, by to však bolo nevhodné.

Pri troche zručnosti si dokážete aj sami vyrobiť úplne jednoduchú darčekovú škatuľku/krabičku. A tú si vyzdobíte ako len chcete a viete. Podľa toho koľko času a materiálu máte k dispozícii.

Jednu takúto škatuľku som pripravila do dnešného príspevku. Aj som ju rovno nazdobila. Iba do nej vložiť darček, napísať na štítok komu je darček určený, a šup s ním pod vianočný stromček.


Najprv som si prichystala hrubší a o niečo menší štvorcový papier ako je vrchnák škatuľky (ako zhotoviť samotnú škatuľku, si ukážeme vo fotopostupe neskôr). Naň som prilepila výdatne pokrčený a naspäť vyrovnaný papier z recyklovaného desiatového vrecúška. Tento štvorec papiera som pár krát obtočila bielym špagátom a nalepila tavnou pištoľou na vrchnák škatuľky. Tupovacou hubkou som celý vrchnák jemne otupovala bielou akrylovou farbou. Tým sa vytvoril efekt námrazy či jemného snehového poprašku.


Aby sa dala škatuľka ľahšie otvárať som na dve bočné náprotivné strany vrchnáka raznicou vysekla polkruhy, ktoré slúžia na pohodlné otváranie.

Centrálna časťvýzdoby vrchnáka je vianočná ruža podlepená mašľou z bieleho špagátu, piestiky ruže sú z bobúľ - ratolesť bielachipboard Mon MERRY cheri - veľký veniec, snehová vločka z chipboardu Mon MERRY cheri - doodle veniec. Snehovú vločku som embosovala perleťovým embosovacím práškom a zatavila teplovzdušnou pištoľou. Ostatné chipboardy som otupovala bielou akrylovou farbou pomocou tupovacej hubky.

Centrálnu časť výzdoby z jednej strany dopĺňajú zelené vetvičky ihličnanov, ktoré som vyrezala pomocou vyrezávacej šablóny, vetvičky z chipboardu Mon MERRY cheri - veľký veniec, ružička, jabloňový kvietok a zelený kvietok.

Z druhej strany vianočnej ruže som doplnila výzdobu cezmínovými lístkami, ktoré som vyrezala pomocou vyrezávacej šablóny, vetvičky z chipboardu Mon MERRY Cheričervené bobule a jabloňový kvietok.

Vianočnú ružu, kvietky, zelené vetvičky a cezmínové lístky som nakoniec ešte jemne otupovala bielou akrylovou farbou.




Preložený štítok poslúži na vpísanie mena pre koho je darček. Ten som vytvorila pomocou embosovacej kapsy zo zeleného Color Core papiera. Celý som ho prebrúsila jemným brúsnym papierom. Tým sa vystupujúce časti  pekne zvýraznili.  Štítok som prehla na polovicu a založila pod špagát a chipboardový veniec.

A teraz si ukážeme ako si vyrobiť darčekovú škatuľku.

Veľkosť darčeka, ktorý potrebujete do škatuľky schovať, rozhodne o konečných rozmeroch papiera. Čím vyššia gramáž papiera, tým pevnejšia škatuľka. A vlnitá lepenka alebo pevnejší kartón sú na to priam predurčené :-).

Darček, ktorý som potrebovala zabaliť mi v pohode vošiel do rozmeru 16 x16 cm. K 16 cm je však potrebné ešte pridať výšku darčeka, aby sa škatuľka dala zatvoriť. Môj darček potreboval 3,5cm na výšku a teda som k 16 cm pripočítala 2 x 3,5cm.
Zjednosušene: 16 + (2 x 3,5) = 16 + 7 = 23cm.
Toto bude spodná časť, teda štvorec s rozmermi 23 x 23cm.

Na vrchnák potrebujeme nejaké tie milimetre pridať. V prípade vlnitej lepenky, ktorú som použila to bolo 0,5cm. Ak by som totiž urobila vrchnák presne v tých istých rozmeroch ako spodok škatuľky, nedal by sa jej spodok prekryť vrchnákom, a tak by sa vlastne nedala zatvoriť.
Zjednodušene: 16 + 0,5 + (2 x 3,5) = 16 + 0,5 + 7 = 23,5 cm.
Vrchnák teda bude štvorec s rozmermi 23,5 x 23,5 cm.

Táto časť spojená s meraním je najdôležitejšia a radšej si všetko aj dvakrát skontrolujte, skôr ako začnete rezať. Nie nadarmo sa hovorí: "Dvakrát meraj, raz rež!".  Najviac zmätkov vzniká práve v tejto prípravnej časti výroby.

Na oba štvorce z lepenky si rovnako vyznačíme šírku okrajov, teda 3,5cm.


Okraje si zalomíme a zastrihneme, aby sa šktatuľka spoľahlivo dala poskladať a zlepiť.


Skladáme ju takto :-). Zatiaľ iba cvične, aby sme si overili či je lepenka dobre zalomená a dá sa hladko poskladať do potrebného tvaru.


Teraz príde na rad lepenie jednotlivých dielov. Postupne si takto nanesieme lepidlo do všetkých štyroch rohov. Nanášame ho na vonkajšiu stranu lepenky, teda na jej vlnitú stranu. Píšem to preto, lebo ak budete mať napr. obojstranne potlačený papier/kartón, kde každá strana má inú potlač, tak lepidlo  nanesiete na tú stranu papiera, pre ktorú ste sa rozhodli, že bude vonkajšia.



A nakoniec spojíme časti dokopy. Lepidlu chvíľu trvá kým zaschne a pevne zlepí jednotlivé časti. Pomôžeme si štipcami na bielizeň.




Hotovo, máme oba diely.

Taaaak, a teraz nastane okamih pravdy, či sme to všetko dobre vymerali, a vrchnák pekne hladko sadne na spodnú časť. Nezadudnite si raznicou ešte na dvoch náprotivných stranách vrchnáka vyraziť poloblúky na uľahčenie otvárania (viď foto vyššie).

Toto je ten najjednoduchšií spôsob výroby darčekovej škatuľky aký poznám. Môžete ju ďalej zdobiť k akejkoľvek príležitosti. Alebo ju nechať nezdobenú a iba previazať mašľou.

Želám veľa úspechov pri zhotovovaní darčekových škatuliek, ktoré najskôr potešia vás pri ich tvorbe a neskôr aj tých, ktorým ich darujete :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat